1.KONSEP RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
1.1 PENGENALAN
Seseorang
guru tidak boleh mengajar tanpa membuat persediaan pengajaran terlebih dahulu.
Seorang guru yang tidak bersedia untuk mengajar ibarat seorang nakhoda yang
mengemudi kapalnya tanpa arah dan tujuan tertentu. Begitulah
juga dengan proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas yang
tentunya bercelaru apabila guru mengajar tanpa membuat persediaan terlebih
dahulu. Oleh itu, guru perlu
membuat persediaan mengajar yang
tersusun dan sistematik dengan hasil pembelajarannya yang jelas dan boleh
dicapai. Persediaan mengajar adalah kesinambungan daripada rancangan semester
yang disediakan terlebih dahulu oleh guru bagi mata pelajaran yang diajarnya.Saya
akan membincangkan tentang Rancangan Pengajaran Harian, komponen-komponen Rancangan Pengajaran Harian, contoh Rancangan
Pengajaran Bahasa Melayu.
OBJEKTIF
Pada akhir tajuk ini, diharap
dapat:
I.
Menjelaskan kepentingan Rancangan Pengajaran Harian bagi seorang guru.
II.
Menghuraikan komponen-komponen dalam sebuah Rancangan Pengajaran Harian.
III.
Mengetahui format Rancangan Pengajaran Harian mata pelajaran Bahasa Melayu.
IV.
Menghuraikan bidang-bidang kemahiran yang penting.
1.2 CARTA ALIRAN PERANCANGAN
MERANCANG
PENGAJARAN BAHASA
Rancangan
Komponen Rancangan
Pengajaran Mikro
Kepentingan
RPH - Persediaan Contoh RPH - Faedah
- Penyampaian Bahasa Melayu -
Pelaksanaan
- Penutup
- Set Induksi
1.3 Rancangan Pengajaran Harian
Rancangan Pengajaran Harian (RPH) adalah satu perancangan mengajar yang
disediakan oleh guru untuk mengajar
sesuatu tajuk pelajaran dalam tempoh
jangka waktu tertentu pengajaran. Rancangan Pengajaran juga dikenali sebagai persediaan mengajar. Guru akan melaksanakan
pengajarannya berdasarkan persediaan mengajar yang telah dirancang dengan teliti untuk mencapai objektif
pengajarannya.
Kamarudin
Hj.Husin (1989) menjelaskan maksud persediaan mengajar sebagai suatu
perencanaan atau perancangan yang terdiri daripada langkah-langkah pengajaran
yang bakal dilaksanakan oleh guru dalam
bilik darjah. RPH ini mengandungi
unsur-unsur seperti butiran am, tajuk pelajaran, objektif, induksi set,
perkembangan, penilaian, penutup, dan sebagainya. Persediaan mengajar kebiasaannya bukan sahaja
menyenaraikan unsur-unsur tersebut tetapi bertindak sebagai peraturan-peraturan
yang tidak boleh tidak dipatuhi dan diikuti oleh guru-guru.
1.4 Kepentingan Rancangan Pengajaran Harian
Kenapakah persediaan mengajar begitu penting kepada guru? Kepentingan persediaan mengajar kepada guru
adalah seperti berikut:
1. Untuk mencatatkan semua perancangan mengajar dari awal
hinggalah akhir pengajaran yang melibatkan aktiviti pengajaran dan penggunaan
bahan bantu mengajar.
2. Guru akan lebih yakin untuk mengajar dan berhadapan dengan pelajarnya di dalam kelas.
3. Membantu guru membuat jangkaan tentang masalah,
kekuatan , dan kelemahan pengajarannya dan membuat persediaan untuk mengatasi
sekiranya terdapat masalah yang timbul.
4.
Menentukan
objektif pengajaran dan merancang aktiviti yang dapat mencapai objektif
pengajaran tersebut.
5.
Guru dapat
merancang dan menyediakan bahan bantu mengajar yang sesuai dengan akiviti
pengajaran.
6.
Bertindak sebagai
senarai semak untuk mengetahui sama ada terdapat perkara penting yang
tertinggal ataupun tidak.
7.
Memastikan semua
perkara yang hendak diajar terdapat dalam persediaan mengajar harian tersebut.
8.
Bertindak sebagai
rekod pengajaran guru untuk mengetahui sama ada sesuatu tajuk telah diajar
ataupun belum.
1.5 Komponen Rancangan Pengajaran Harian
Rancangan Pengajaran Harian ditulis mengikut format tertentu yang telah
dipersetujui dan dipakai oleh sesebuah sekolah, peringkat daerah ataupun
di peringkat negeri. Selain itu format
rancangan mengajar juga mungkin berbeza mengikut mata pelajaran. Format Rancangan Pengajaran Harian Bahasa Melayu adalah berbeza dengan format
Rancangan Pengajaran Harian mata
pelajaran Sains walaupun perbezaan itu tidaklah begitu ketara. Namun begitu,
Rancangan Pengajaran Harian tetap
mempunyai persamaan iaitu mengandungi
tiga komponen penting iaitu persediaan,
penyampaian, dan penutup.
Bahagian ini akan membincangkan tentang ketiga-tiga komponen persediaan
mengajar dengan lebih perinci. Sebelum
itu, saya akan ditunjukkan contoh Rancangan Pengajaran Harian yang disediakan.
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Kelas:
............................................................................................................
Mata Pelajaran
:
.............................................................................................
Tarikh:
............................................................................................................
Masa:
.............................................................................................................
Bilangan
Murid:...............................................................................................
Tajuk: ............................................................................................................
Kemahiran:
...................................................................................................
Penggabungjalinan
isi kandungan: ...............................................................
Hasil
Pembelajaran:
.....................................................................................
Pengetahuan
Sedia Ada: ..............................................................................
Perentasan
Kurikulum:
..................................................................................
Penerapan Nilai
:
...........................................................................................
Unsur Terapi:
.................................................................................................
Bahan Bantu
Mengajar :
...............................................................................
Langkah
Penyampaian :
Refleksi Guru:
..........................................................................................................................
..........................................................................................................................
Ulasan Penyelia:
..........................................................................................................................
..........................................................................................................................
|
Format Rancangan Pengajaran Harian
2. Berikut adalah perbincangan
tentang komponen-komponen yang terdapat dalam sebuah Rancangan Mengajar Harian
(RPH).
(a) Komponen Persediaan
Komponen persediaan dalam RPH
terdiri daripada maklumat am,
pengetahuan
sedia ada, kemahiran,
penggabungjalinan isi kandungan, hasil
pembelajaran, perentasan kurikulum, dan bahan bantu belajar.
2.1
Maklumat Am
Maklumat am adalah butir-butir tentang tarikh,
masa, kelas/tingkatan, bilangan pelajar, mata pelajaran, dan tajuk
pelajaran/pengajaran. Maklumat ini
adalah penting supaya guru dapat merancang strategi pengajaran untuk
pelajarnya.
2.2 Kemahiran
Kemahiran adalah kebolehan tertentu yang diharap
dapat dikuasai oleh pelajar melalui pengajaran guru. Dalam pelajaran Bahasa
Melayu, kemahiran asas yang perlu dikuasai adalah seperti kemahiran mendengar,
bertutur, membaca, dan menulis. Kemahiran yang hendak diajar pada waktu
tertentu dinyatakan dengan jelas.
2.3 Penggabungjalinan isi kandungan
Kandungan pengajaran terdiri daripada beberapa
isi pelajaran yang digabungjalinkan dan dinyatakan dengan jelas seperti;
2.3.1 Menyusun maklumat daripada nota atau catatan hasil daripada
bahan yang didengar atau
dibaca secara kohensif.
Aras 1 (i) Menulis maklumat mengikut
prosedur yang betul
2.3.2 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
Aras 3 (i) Membaca petikan dengan
sebutan dan intonasi yang
betul dan menarik.
2.4 Hasil Pembelajaran
Hasil pembelajaran digunakan bagi
menggantikan ”objektif” dalam
penulisan
RPH. Penulisan hasil pembelajaran
hendaklah dalam
bentuk tingkah
laku, boleh diukur, dan khusus. Contoh:
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:
1.
membina sekurang-kurangnya lima
perkataan berdasarkan
gambar yang ditunjukkan kepada mereka.
”Membina” -
dinyatakan dalam bentuk tingkah laku
”lima perkataan” - boleh diukur
”berdasarkan gambar” - khusus
Penulisan hasil pembelajaran yang jelas dan spesifik
dapat membantu guru bergerak di atas
landasan yang betul sewaktu menyampaikan pengajaran mereka.
2.5 Pengetahuan sedia ada
Pengetahuan sedia ada adalah pengetahuan yang telah
dipelajari oleh pelajar berkaitan dengan tajuk yang telah diajar, atau
pengetahuan yang dimilikinya berdasarkan pengalaman dan pemerhatian.
Berdasarkan pengetahuan sedia ada pelajar, guru dapat:
2.5.1
menentukan peringkat pembelajaran pelajarnya;
2.5.2
dapat mengelak guru daripada mengulang mengajar sesuatu yang telah
dipelajari atau dikuasai pelajar;
2.5.3
membantu guru merancang persediaan mengajar;
2.5.4
membantu guru merancang penyediaan bahan bantu mengajar;
2.5.5
menjangkakan hasil pembelajaran yang diharap dari pengajarannya.
2.6 Perentasan kurikulum
Perentasan kurikulum bermaksud pelajaran bahasa yang
diajar itu merentasi atau merangkumi isi kandungan mata pelajaran lain seperti sains, muzik, pendidikan seni,
dan pendidikan jasmani.
2.7 Penerapan
nilai
Nilai murni hendaklah diterapkan dalam pengajaran dan
pembelajaran sama ada secara langsung ataupun tidak langsung. Penerapan nilai murni adalah bersesuaian
dengan kehendak Falsafah Pendidikan Negara.
Terdapat 16 nilai murni yang
boleh diterapkan dalam pengajaran guru. Nilai-nilai tersebut adalah baik hati,
hormat-menghormati, kasih sayang,
berdikari, keadilan, berhemah tinggi,
kebebasan, kejujuran, keberanian, kebersihan, kerajinan, rasional,
kerjasama, kesyukuran, kesederhanaan, dan semangat bermasyarakat. Guru boleh memilih mana-mana nilai murni yang
hendak diterapkan sesuai dengan aktiviti pengajaran dan pembelajarannya.
Sebagai contoh, apabila guru mengadakan aktiviti berkumpulan dan selepas itu
meminta pelajar ke depan membentangkan hasil kerja mereka, maka guru telah
menerapkan nilai kerjasama dan juga nilai keberanian (apabila pelajar ke depan
kelas untuk bercakap).
2.8. Unsur terapi
Unsur terapi adalah elemen yang membezakan antara RPH
Pendidikan Khas dengan RPH kelas
normal. Unsur terapi yang boleh
dimasukkan dalam RPH adalah terapi pertuturan, terapi muzik, terapi cara kerja,
terapi fizikal, atau terapi lain yang bersesuaian. Unsur terapi bermaksud apabila guru
menjalankan aktiviti pengajarannya, terdapat unsur-unsur yang boleh membantu pelajar
mengatasi kelemahan mereka. Misalnya,
apabila guru meminta pelajar menguli doh
untuk membentuk huruf-huruf atau objek tertentu, maka secara tidak
langsung guru telah memasukkan unsur terapi cara kerja (motor halus) dalam
pengajarannya.
2.9. Bahan
bantu mengajar/belajar
Bahan bantu mengajar atau bahan bantu belajar merujuk
kepada media atau bahan yang guru gunakan dalam pengajaran dan
pembelajaran. Antara bahan bantu
mengajar yang guru gunakan adalah seperti kad perkataan, kad huruf, kad imbasan, gambar tunggal atau
gambar bersiri, perakam video, model ,
dan sebagainya. Bahan bantu mengajar juga boleh berbentuk bahan sumber yang guru gunakan dalam pengajarannya atau
sebagai rujukan seperti buku rujukan, jurnal, risalah, buletin, dan sebagainya.
Komponen persediaan ini perlu dinyatakan dengan jelas dan perinci bagi
mengelakkan kekeliruan. Persediaan
mengajar yang baik akan dapat digunakan oleh guru lain untuk mengajar tanpa sebarang masalah
sekiranya guru berkenaan tidak dapat mengajar disebabkan sesuatu hal yang timbul.
3. Komponen Penyampaian
Komponen penyampaian adalah bahagian yang memerlukan guru berfikir dengan
teliti untuk merancang aktiviti pengajaran yang hendak dijalankan sepanjang
proses pengajaran dan pembelajaran. Pada
peringkat ini guru hendaklah bijak memilih strategi pengajaran yang sesuai
dengan isi pelajaran, penggunaan media
pengajaran yang sesuai dan menarik, serta aktiviti pengajaran yang berkesan. Komponen penyampaian terdiri daripada induksi
set, perkembangan, dan penutup.
3.1
Induksi set
Induksi set adalah permulaan pengajaran yang penting. Induksi set adalah untuk memfokus atau mengorientasi perhatian pelajar terhadap
pelajaran yang hendak dimulakan. Bermula
dari sini aliran pemikiran pelajar yang menjurus kepada pelajaran dapat dibina dengan cara menimbulkan minat serta perasaan ingin tahu mereka. Induksi set hendaklah dijalankan dengan
menarik dalam lingkungan 3 hinga 5 minit sahaja.
Kamarudin Hj.Husin (1989) memberikan lima cara untuk membina aliran
pemikiran pelajar.
- Menarik
perhatian: Pastikan pelajar
sudah cukup bersedia sebelum memulakan pelajaran. Guru boleh menarik perhatian pelajar
melalui pertembungan mata, gerak isyarat, suara guru, atau menggunakan media pandang
dengar.
- Orientasi:
Guru boleh memilih sesuatu peristiwa,
objek, proses, atau alat
yang boleh menimbulkan minat pelajar, dan kemudian mengaitkannya dengan
objektif pengajaran.
- Mewujudkan
motivasi: motivasi boleh
diwujudkan melalui kemesraan dan semangat yang guru tunjukkan. Selain itu guru perlu merangsang naluri
ingin tahu pelajar melalui
unsur-unsur luar biasa atau sesuatu yang mencabar minda mereka.
4. Struktur: Induksi set boleh juga dilaksanakan
secara memberi tugasan
ringkas kepada pelajar dan meminta mereka
menyiapkan tugasan itu dalam jangka masa
yang singkat. Soalan guru dapat membantu
pelajar melaksanakan tugasan mereka dengan cepat.
- Membuat
perkaitan: Perkaitan boleh dilakukan dengan cara membuat
perbandingan atau menyenaraikan persamaan atau perbezaan aspek
yang hendak dipelajari dengan perkara yang telah dipelajari atau
diketahui oleh pelajar.
Guru boleh menjalankan induksi set dengan berbagai-bagai cara untuk menarik
perhatian dan membina aliran fikiran pelajar.
3.2 Perkembangan pelajaran
Peringkat perkembangan pelajaran adalah peringkat guru menyampaikan isi
pelajaran . Peringkat ini guru akan menggunakan segala teori dan prinsip
pedagogi yang dipelajarinya. Guru akan
menggunakan kemahiran seperti teknik menyoal, peneguhan, kemahiran
berkomunikasi, kemahiran menerang, memeringkat isi pelajaran, serta memilih kaedah dan teknik pengajaran yang
sesuai. Berkaitan dengan perkembangan
pengajaran terdapat beberapa perkara yang perlu diberi perhatian oleh guru.
- Konsep dan isi
Guru hendaklah pasti dengan isi pelajaran yang
hendak diajarnya dan juga pasti segala fakta dan maklumat adalah benar. Guru mesti menunjukkan yang ia
sudah cukup bersedia dan berilmu bagi
meyakinkan pelajarnya.
- Strategi pengajaran
dan pembelajaran
Guru hendaklah bijak memilih strategi
pengajaran dan pembelajaran yang hendak digunakan dalam pengajarannya. Guru boleh memilih strategi pengajaran
berpusatkan pelajar, berpusatkan guru, atau berpusatkan bahan. Begitu juga guru boleh memilih kaedah dan
teknik pengajaran tertentu dalam melaksanakan aktiviti pengajaran dan
pembelajaran. Antara teknik yang digunakan dalam pengajaran bahasa adalah
teknik-teknik cerita, main peranan, lakonan, simulasi, nyanyian, dan lain-lain
lagi.
- Kemahiran peneguhan
Kemahiran peneguhan adalah penting dalam
proses pengajaran kerana peneguhan yang diberi dengan betul, sesuai, dan segera
akan dapat meningkatkan tingkah laku baik yang hendak ditingkatkan atau dikekalkan di kalangan pelajar. Peneguhan boleh dalam bentuk material seperti
makanan, buku, pen, dan pensel atau
dalam bentuk sosial seperti senyuman, pujian, kontak mata, dan sebagainya.
- Kemahiran menyoal
Kemahiran menyoal adalah kemahiran yang sangat
penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Soalan-soalan guru akan membantu pelajar
membentuk konsep, gambaran fikiran, dan lebih berkeyakinan untuk melibatkan
diri dalam aktiviti pembelajaran. Guru hendaklah menguasai kemahiran teknik
menyoal supaya soalan yang dikemukakan
dapat mencungkil pemikiran pelajar.
Antara panduan menyoal yang
berkesan adalah seperti berikut:
i.
sebarkan soalan kepada semua
pelajar;
ii.
beri masa pelajar berfikir sebelum menjawab soalan;
iii.
gunakan lingkaran soalan untuk mencungkil pemikiran pelajar. Lingkaran soalan bermaksud soalan-soalan yang
dibina berdasarkan soalan awal atau jawapan kepada soalan awal tadi;
iv.
soalan guru hendaklah mudah difahami;
v.
berikan soalan yang mencabar minda pelajar;
vi.
berikan peneguhan yang bersesuaian terhadap jawapan pelajar.
3.3 Penggunaan bahan bantu mengajar
Penggunaan bahan bantu mengajar boleh menarik
minat pelajar terhadap pengajaran guru di samping membantu mereka memahami isi
pelajaran. Bahan bantu mengajar hendaklah
digunakan secara maksimum ketika guru menyampaikan isi pelajaran. Sebaik-baik bahan bantu mengajar adalah yang
dibuat oleh guru sendiri kerana guru tahu apa yang diperlukan oleh pelajarnya.
3.4 Penutup
Guru boleh menutup pengajarannya dengan
membuat kesimpulan terhadap pelajaran yang diajar. Pengajaran guru tidak seharusnya berhenti
secara tiba-tiba terutamanya ketika pelajar hendak keluar semasa waktu rehat.
Guru hendaklah merancang pengajarannya supaya dapat ditutup dengan baik dan berkesan. Minda pelajar hendaklah difokuskan kepada
perkara yang telah dipelajari terutamanya melalui kesimpulan, penilaian, atau
aktiviti susulan (tugasan).
3.4.1 Kesimpulan
Kebiasaannya guru akan menutup pengajarannya
dengan membuat kesimpulan atau rumusan pelajaran. Melalui kesimpulan pelajar dapat membentuk
konsep serta dapat melihat perkaitan antara fakta yang dipelajari. Selain itu pelajar akan berasa yang mereka
telah mempelajari sesuatu dan faham apa
yang dipelajari. Kesimpulan juga adalah
sebagai peneguh kepada pelajaran bagi
memudahkan pelajar mengingati apa yang
telah dipelajari. Guru boleh membantu
pelajar membuat kesimpulan sendiri melalui soalan-soalan yang dikemukakan.
3.4.2 Penilaian
Penilaian pada bahagian penutup bukanlah
seperti penilaian yang dibuat
semasa pengajaran. Penilaian di sini adalah ringkas yang pada
kebiasaannya dibuat secara lisan untuk mengetahui sama ada pelajar memahami apa
yang telah mereka pelajari. Selain itu,
penilaian juga secara tidak langsung membantu pelajar membuat kesimpulan.
3.4.3
Aktiviti susulan/tugasan
Aktiviti susulan biasanya diberi oleh guru
pada akhir bahagian penutup. Aktiviti susulan merupakan kerja tambahan yang
guru berikan kepada pelajar dalam bentuk kerja rumah. Tujuannya adalah untuk mengukuhkan
aspek-aspek pembelajaran yang telah disampaikan. Tugasan hendaklah berkaitan dengan isi
pelajaran yang telah disampaikan supaya sesuai dengan fungsinya sebagai satu
bentuk aktiviti pengayaan. Namun begitu, guru perlu memberi perhatian supaya
aktiviti susulan yang diberi itu tidak membebankan pelajar. Bayangkan sekiranya guru yang mengajar setiap
pelajaran yang diikuti pada hari itu memberikan tugasan dan perlu disiapkan
dalam masa yang singkat, maka sudah pasti pelajar akan tertekan dan bosan. Hal ini akan menghilangkan minat pelajar
terhadap pelajaran.
4. Kesimpulan
Kesimpulannya dapat dikatakan seseorang guru yang berkesan adalah guru yang
sentiasa bersedia untuk berhadapan dengan pelajarnya dan juga bersedia untuk
mengajar dengan penuh yakin. Kedua-dua
perkara ini hanya dapat dimiliki oleh guru sekiranya dia merancang terlebih
dahulu setiap pengajarannya. Setiap
aspek dalam Rancangan Pengajaran Harian hendaklah dirancang dengan teliti
dengan mengambil kira keupayaan
pelajarnya. Sebagai contoh, set induksi
hendaklah berjaya menarik minat pelajar untuk mengikuti pelajaran seterusnya.
Manakala setiap langkah penyampaian pelajaran pula merupakan gabungan
kemahiran menyampaikan isi pelajaran, penggunaan bahan bantu mengajar, memberi
pengukuhan, menyoal, penilaian, dan juga penutup.
5.
Rumusan
1. Persediaan mengajar adalah
satu perancangan mengajar yang disediakan
oleh guru untuk mengajar sesuatu tajuk pelajaran dalam
tempoh jangka
waktu tertentu pengajaran.
2. Persediaan mengajar mengandungi tiga komponen penting iaitu persediaan,
penyampaian, dan penutup.
3. Pengajaran mikro adalah suatu pendekatan
pengajaran praktik yang
mengambil masa dalam lingkungan
lima hingga lima belas minit untuk
mengajar sesuatu kemahiran
pengajaran untuk sekumpulan kecil pelajar.
mahu rujukan
BalasPadam